Pages

Saturday, February 25, 2012

Imam dan Makmum



status fb kawan saya (lebih kurang la bunyinye)

"Saya bukan hanya cari boifren @ suami. Saya cari imam kepada saya dan anak-anak."

pernah baca statement macam ni dulu.
saya cuma cakap "alala, sweet nye!"

sekarang, baru saya tergerak hati memikirkan kebenaran statement tu.
saya pon nak seseorang untuk jadi imam saya. 
betulkan tajwid saya. 
tegur setiap kesalahan saya.
pendek kata, orang yang baik, sempurna di mata saya dalam setiap perkara.

tapi saya sedar. saya bukan baik untuk dapat yang terbaik.
solat saya bukan di awal waktu.
kalau penat lepas class, saya skip baca quran.
selalu mengelak solat jemaah. 
solat sunat jarang sekali saya buat. puasa sunat apatah lagi.
tapi masih berangan untuk dapat yang terbaik.
tak malu, kan?

pernah beberapa kali terdetik di hati untuk berubah menjadi lebih baik.
tapi saya rasa istiqamah tu saangat susah.
kadang-kadang rasa nak marah diri sendiri.
kenapa cepat sangat mengalah.

pernah, kami nak solat berjemaah.
kawan saya tu nampak biasa-biasa je.
tapi bila disuruh jadi imam, dia ok je.
kalau saya? asyik mengelak je. 
dalam hati saya kagum dengan dia.
saya malu dengan diri sendiri. sumpah saya malu.

saya selalu sedapkan hati sendiri.
nantilah aku jadi imam.
betulkan bacaan dulu. itu lah ini lah.
tapi bila? huhu. teruk kan?

dalam kembara mencari imam yang terbaik.
saya mesti lah melengkapkan diri untuk jadi makmum yang terbaik.
saya tau bukan mudah. hati selalu berbolak-balik.
tapi tak salah mencuba. gagal sekali. boleh cuba lagi.
Moga-moga Allah kuatkan hati ini.
Ini harapan saya. Untuk saya dan kawan-kawan saya.




To my future imam,
I have no idea who you are, but I promise
that I'll prepare myself to be a good makmum to you. 
Semoga awak dan saya diberi kekuatan untuk sentiasa berada
di jalan yang diredaiNya. InsyaAllah.


P/S: post ni bukan sebab dah tak sabar nak kawin ke ape.
tapi untuk mempersiapkan diri tu memerlukan masa yang lama. tak cukup sehari dua.
so, mak takyah risau. haha





No comments:

Post a Comment