Pages

Thursday, May 10, 2012

Yang Pertama


Assalamualaikum.

Hari ni terajin nak update blog walaupon takde orang baca pon. hehe
Tadi exam practical biochem. Ada lagi dua practical exam. Tak sabar nak habis weh!
Kalau boleh, sekarang jugak nak balik. Ngeee :D

Aku bukan anak manja. Aku budak tough.

Sebab aku anak sulung. Tapi ramai orang kata aku anak bongsu. Eh, bongsu? Haha
Cakap pasal anak sulung ni, dulu-dulu aku memang tak suka jadi anak sulung.
Selalu berangan satu hari nanti mak aku bagi tau 'mak nak reveal satu secret ni. awak ada abang sebenarnya!'
Haha. Sengal kot. Siap berazam aku akan terima si abang yang terpisah sejak kecik tu dengan hati terbuka. :P

Lama-lama bila dah besar ni. Dah rasa okay. Bukan teruk sangat jadi anak sulung ni sebenarnya :)
Anak sulung ni hidup dia susah sikit daripada adik-beradik lain.
Si anak sulung ni aku ibaratkan macam perintis segala-galanya.

Dia yang kena buat semua benda dulu. Tau ke, tak tau ke..kena cuba jugak.
Takde abang/kakak nak dijadikan panduan. Tak macam si adik-adik yang lain.



Masa darjah 4, aku nangis-nangis nak jawab soalan sains. Inferens tak tau apa. Pemboleh ubah segala bagai.
Tanya mak abah, manalah dorang tau. Bukan bidang dorang kan. Abang kakak takde nak tanya.
Selalu tinggal blank je. Sebab tak tau jawapan. Bukak buku rujukan pon tak paham. Masa tu lah aku nak sangat jadi anak bongsu. Nanti ada orang ajarkan :(

Aku lah yang mula-mula kena hantar masuk asrama. Terus terang, bagi aku anak sulung ni memang kena usaha lebih daripada adik-adik dia. Di awal-awal kehidupan si anak sulung ni memang perit sikit. Kena buat semua sendiri. Kalau balik rumah time weekend tu, bawak keluar homework, duduk jelah diam-diam buat homework kat meja. Tak tau, dah baca banyak kali pon tak paham, nak tanya sape? Dari situ lah, aku belajar search internet cari info, tanya senior, text kawan-kawan, pandai-pandailah cari inisiatif sendiri.


Beza sangat dengan si adik-adik aku ni. Semua nak kena suap especially yang last tu, homework pon nak kena jerit-jerit baaaaru nak keluarkan buku. Kalau tak tau, sebijik-sebijik dia tanya. takde inisiatif sendiri nak bukak buku, cari jawapan. Kadang-kadang aku jadi geram. Aku dulu takde sape pon nak tanya. Kebanyakannya kena usaha sendiri. Susah tu memang susah lah. Tapi perasaan dia lain. Macam kita akan lebih hargai sesuatu benda tu sebab susahhh nak dapat. Tapi adik-adik ni tak tau.

Anak sulung kena jadi contoh. Tu yang orang selalu cakap. Aku tak suka statement tu dulu. Tak adil. Sikit-sikit anak sulung. Haha. Tapi bila dengar mak cakap kat adik-adik yang nak exam tu, 'Kakak dulu dapat straight A's awak pon mesti boleh dapat straight A's jugak'. Aku yang dengar tu buat dek je lah. Tapi dalam hati macam ada taman je. Rasa macam segala usaha, susah payah, tunggang terbalik aku dulu tu ada orang hargai jugak :)


Tapi, bukan lah nak cakap si anak sulung ni akan selalu jadi yang terbaik. Tak jugak. Kalau adik-adik lagi bagus, tak salah yang tua ambil contoh daripada diorang. Kan?

3 comments:

  1. hehe, ada lah yang baca blog akak..

    actually, sy sdang mncari idea untk sambung study abroad.. jumpa blog ni dari blog abang ben..
    apply cmne? fees tanggung sndiri atau cmne? banyak pertanyaan ni.. kalo boleh, banyak lagi nak tanya ni.. klau sudi menjawab.. ni emel sy nurlailafatimah123@yahoo.com .. thanks a lot..

    ReplyDelete